5 tips om een effectieve 360 graden virtuele tour van jouw experience center te maken
Heeft je organisatie met veel energie een experience center opgezet of is er een plan hiervoor? Grote kans dat het doel is om fysieke bezoekers ter plekke enthousiast te maken voor jouw bedrijf en de diensten of producten. Hoe mooi zou het zijn als je naast bezoek op locatie een groter publiek kunt bereiken en je ook nog met meer geïnteresseerden in contact kunt komen? Lees verder als je wilt weten hoe je virtueel meer rendement kunt halen uit het belevingscentrum van jouw organisatie.
Een 360 graden virtuele tour is de meest eerlijke manier om geïnteresseerden op gekozen locaties rond te laten kijken. Niets ontsnapt aan het oog van de camera die alles rondom vastlegt. Maar een virtuele rondleiding is pas echt effectief als het de volgende onderdelen bevat:
Leef je eens in: waarnaar is een fysieke bezoeker op zoek als hij of zij bij jou op locatie is? Men wil antwoorden vinden op bepaalde vragen die leven. Jij of een collega als deskundige, kent als geen ander de vragen die spelen in de branche. De antwoorden die je op locatie aan deze bezoeker zou geven, geef je bij het doorlopen van de tour nu helder en interactief op momenten die de kijker zelf kiest. Geen ellenlange teksten of een lawine aan folders waaruit het allemaal zou moeten blijken, maar gewoon, op de plek waar dat relevant is. Alleen een bondige uitleg. Dat kan heel prima met een knopje dat een pop-up oproept met een korte heldere tekst en een ondersteunende afbeelding. En zijn er nog vragen? Dan is er altijd nog dat knopje om contact met je op te nemen. |
Een ervaring is pas compleet met menselijke interactie, ook virtueel. Zet daarom een representatief persoon neer in de rondleiding, als gezicht van de organisatie. Mensen doen zaken met mensen en een knop (wéér dat knopje!) zet de bezoeker aan tot de kleine stap die nodig is om ook echt met elkaar in contact te komen. Klaar om op te volgen, dat scheelt weer acquisitie-inspanningen. |
Naast rondkijken en lezen, welke dingen zijn er verder te beleven? Lades opentrekken, shutters openen en sluiten, een kleur uit een palet kiezen, klanken laten klinken: je kunt het zo gek niet bedekenken, of je kunt het je virtuele bezoeker ook online laten ervaren. Spelenderwijs rondklikken en je verbazen, altijd leuk. |
Heb je meer te vertellen dan het voorgaande? Denk er aan dat de tijd van je bezoeker om zich te oriënteren beperkt is. Langer in jouw virtuele tour rondkijken, betekent korter op de website van je concurrent rondkijken. Neem daarom video's, downloads en andere relevante inhoud op in de tour. Zo leert men je organisatie nog beter kennen en resteert er minder tijd om zich elders te informeren. |
Hoe dicht een 360 graden virtuele tour de werkelijkheid ook kan benaderen, het kan geen 100% vervanging zijn van een daadwerkelijk fysiek bezoek. Voor het aanraken van producten, of het stellen van vragen aan een host zal men toch echt langs moeten komen. Benoem dat ook in de tour en faciliteer door meerdere contactmogelijkheden te bieden. |
Ben je benieuwd naar hoe een 360 graden virtuele rondleiding van een Experience Center er uit kan zien? Bekijk dan dit voorbeeld van het Remmers Experience Center in Apeldoorn.