■ 09 NOV 2020 

 

4 alternatieven voor open dagen in tijden van COVID-19

 

De Corona-crisis laat niemand in de samenleving ongemoeid. Organisaties doen hun uiterste best om ondanks de situatie aan de weg te timmeren. Misschien sta je voor grotere uitdagingen, maar wat nu als je open dagen of oriëntatiedagen hierdoor niet door kunnen gaan? Hoe kom je aan nieuwe leerlingen, studenten, leden of klanten als je ze niet fysiek op je locatie kunt uitnodigen en kennis kunt laten maken? Een aantal alternatieven wil ik je niet onthouden. 

 

Het aantal mensen dat geadviseerd wordt tegelijk bij elkaar in één ruimte te verblijven wijzigt regelmatig. Erg verwarrend en lastig om rekening mee te houden als je een open dag of rondleiding wilt organiseren. En stel dat je je voorbereid op het meest negatieve scenario, dan nog gelden er mogelijk reisbeperkingen die deelname in de weg staan. Wat kun je doen om de opzet die je voor ogen had toch zoveel mogelijk te benaderen?

 

  1. Ga online, door webinars te houden of zet het minder dik aan door ‘live te gaan’ op sociale media. Laat representatieve personen aan het woord die deelnemers lopend door de locatie meenemen, zodat ze live kunnen meekijken en vragen kunnen stellen. Zo houd je het in ieder geval persoonlijk en je bereikt in een korte tijd een groot publiek.

  2. Laat een presentator in een videorondleiding de kijker toespreken, terwijl de organisatie in beeld voorbij komt. Een optie met een eenmalige inzet en met een groot bereik. De interactie met de bezoeker is wel tamelijk gering en het is minder waarschijnlijk dat je met de kijker in contact komt.

  3. Is je organisatie een middelbare school, hogeschool of universiteit, maak het dan mogelijk om via chatten op sociale media vragen te stellen aan leerlingen en studenten. Zij kunnen het beste uit eigen ervaring vertellen hoe het hen bevalt en wat er mogelijk is. Een tool dat speciaal hiervoor bedoeld is is Unibuddy, onder andere ingezet door Universiteit Leiden. Je kunt faciliteren bij het tot stand komen van het contact en vraagsuggesties aanbieden om het voor hen gemakkelijker te maken.

  4. Laat een virtuele 360 graden tour maken, met een heldere aanzet om met de virtuele bezoeker in contact te komen. Afhankelijk van de grootte van de organisatie kies je een aantal ruimtes die je zeker wilt laten zien. In elke ruimte bied je op geselecteerde punten informatie en eventueel foto’s aan. Video ondersteunt het verhaal nog verder en het mooie is dat je gebruik kunt maken van bestaand materiaal om erin op te nemen. Het wordt nog persoonlijker als echte medewerkers, studenten of andere betrokkenen in de beelden figureren. Vanuit zo’n tour kan de virtuele bezoeker makkelijk doorklikken om een brochure te downloaden of een contactformulier in te vullen. Deze oplossing heeft een enorm online bereik, is persoonlijk en converteert meetbaar als ook Google Analytics geïntegreerd is (afhankelijk van wie de tour maakt, hopelijk okijk.nl). Bekijk bijvoorbeeld de tour van de campus van Erasmus University College.

 

De genoemde alternatieven zijn niet uitputtend en er hoeft ook niet op één paard gewed te worden. Sfeer, beleving en een persoonlijke benadering zijn bijzonder belangrijk bij het maken van de meeste keuzes. Als algemene tip zou ik dan ook willen meegeven hierop in te zetten. Ik ben heel benieuwd welke alternatieven door jou al gebruikt zijn en in welke vorm, of welke je het meest aanspreken!

 

Neem contact op >

 

Volgend artikel >

 

 

  O kijk! Virtuele Tours
    Dennis van Duijn
    Burg Martenssingel 57
    2806 CN - Gouda
    Nederland

 

  info@okijk.nl
  +316 3313 6869
  Whatsapp chat
     
KvK   50187554
BTW   NL001967582B58

stuur een bericht >

 

  Instagram
  Twitter
  Facebook
  LinkedIn
     
We maken gebruik van cookies om de website te kunnen verbeteren en herleiden niet tot personen. Door gebruik te maken van deze website ga je daarmee akkoord.